Kiedy SI wkracza do firmy, apetyt na nią rośnie

W momencie, gdy sztuczna inteligencja (SI) wkracza do firmy, jej potencjał staje się bardziej widoczny, a apetyt na dalsze innowacje rośnie. To globalne zjawisko, które zmienia sposób, w jaki przedsiębiorstwa podchodzą do technologii, efektywności i innowacyjności.

Firmy, które zdecydowały się na wdrożenie sztucznej inteligencji, szybko dostrzegają jej bezpośredni wpływ na poprawę efektywności operacyjnej i wprowadzanie innowacji. Badania przeprowadzone na zlecenie IBM, Global AI Adoption Index 2023, wskazują, że 42% ankietowanych firm aktywnie korzysta z SI. Co więcej, wśród tych przedsiębiorstw aż 59% planuje zwiększyć swoje inwestycje w inteligentne algorytmy. — To świadczy o rosnącym przekonaniu do potencjału, jaki niesie za sobą sztuczna inteligencja — uważa Paweł Rutkowski, Director, Product Development & Research w BPSC — Nie jest to nic nowego, ponieważ w IT, jak w życiu, najtrudniej jest zacząć — tłumaczy ekspert z polskiej spółki IT.

 

Szybcy pionierzy i ostrożni obserwatorzy

Świat dzieli się na szybkich pionierów i ostrożnych obserwatorów. Kraje takie jak Indie, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Singapur i Chiny, z ich imponującymi wskaźnikami aktywności - 59%, 58%, 53% i 50% - to prawdziwi cyfrowi sprinterzy. Ich podejście do SI jest jak bieg przez przeszkody, gdzie każda innowacja to kolejna bariera do pokonania, a technologia to sprzymierzeniec w globalnym wyścigu o przewagę konkurencyjną.

 

Z drugiej strony mamy Europę, z Hiszpanią i Francją, gdzie tempo adopcji SI plasuje się na poziomie 28-29%. To nie tyle bieg, co raczej ostrożny spacer po niepewnym terenie innowacji. Ta różnica w tempie może wydawać się niepokojąca, ale kryje w sobie również szansę dla Polski. Ekspert z BPSC uważa, że konieczna jest rewizja strategii: — To, co przed nami, to nie tylko wyścig technologiczny, ale przede wszystkim wyzwanie adaptacyjne. Europa, a w szczególności Polska, stoi przed szansą, aby przekształcić ostrożność w ciekawość, a obserwację w akcję. Musimy zacząć traktować sztuczną inteligencję nie jak zagadkę do rozwikłania, ale jak narzędzie, które może przemodelować gospodarkę, podnieść konkurencyjność firm i poprawić jakość życia obywateli — uważa Rutkowski.

 

Bariery dla rozwoju SI

Pomimo entuzjazmu, istnieją wyzwania hamujące szybszy rozwój SI, w tym ograniczone umiejętności w zakresie SI, złożoność danych i obawy etyczne. Co trzeci pytany zwraca uwagę, że główną barierą utrudniającą skuteczną adopcję SI w przedsiębiorstwach jest ograniczona wiedza i umiejętności dotyczące sztucznej inteligencji. — Sztuczna inteligencja, mimo że dużo się o niej mówi, a sama technologia rozwija się błyskawicznie, nadal znajduje się we wczesnym stadium rozwoju. Co oznacza, że dopiero się jej uczymy. Niewielu pracowników jest z nią zaznajomionych i stąd ten deficyt. Potrzebujemy strategicznego podejścia i rozwiązań, aby umożliwić szerszą adopcję i wykorzystanie SI — tłumaczy ekspert z BPSC.

 

Boom na SI zaczął się od chata
Znaczący wzrost inwestycji i przyspieszenie wdrożeń SI zaobserwowano w ostatnich 24 miesiącach, szczególnie w Chinach, Indiach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Można spekulować, że popularność narzędzi takich jak ChatGPT mogła przyczynić się do zwiększenia zainteresowania SI na szczeblu zarządzania.

Zobacz również

BOROWINOWE INSPIRACJE SPA

"CZARNE ZŁOTO" W OFERCIE

UZDROWISKA LĄDEK-DŁUGOPOLE S.A.

Poszukiwania nowej pracy: na co zwraca uwagę “płeć piękna”?

Kobieca strona poszukiwania nowej pracy

Według badań przeprowadzonych przez Pracuj.pl, tylko 4 na 10 ankietowanych oceniło miniony rok jako pozytywny pod względem zawodowym, aż 34% osób wyraziło niezadowolenie z sytuacji zawodowej. Co więcej 81% badanych planuje podjąć ważne kroki w swojej karierze w bieżącym roku. W tym duże grono kobiet. A te, jak wykazały badania w ostatnich latach mocno postawiły na rozwój swoich karier zawodowych.