Próby oszustw już dawno dotarły do LinkedIn. Mimo to wielu użytkowników nie kojarzy tej sieci biznesowej z cyberprzestępczością. Wyjaśniamy, dlaczego może to być niebezpieczne dla bezpieczeństwa IT firm.
Od stycznia do marca br. liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) była o przeszło 6% mniejsza niż w analogicznym okresie 2023 roku. Prawie 20% ww. przypadków dotyczyło firm bez wskazanego miejsca wykonywania działalności, a niespełna 13% – województwa mazowieckiego. W tym samym okresie o 2% wzrosła liczba wniosków dotyczących zawieszenia działalności. Eksperci, analizując powyższe dane i bieżącą sytuację na rynku, twierdzą, że w najbliższych miesiącach sytuacja powinna lekko się poprawiać, ale raczej nie ma co oczekiwać, że nagle wybuchnie boom na „odmrażanie” działalności lub drastycznie zmienią się liczby w kwestii zamykania firm. Jednocześnie znawcy tematu zapowiadają, że będzie lepiej niż rok temu.
Od pandemii Covid-19, przez inwazję na Ukrainę, po ożywienie napięć na Bliskim Wschodzie, kryzys po kryzysie stworzył trudne i niepewne środowisko dla eksporterów. Czy rok 2024 może przynieść firmom trochę światła na końcu tunelu? Aby się tego dowiedzieć, Allianz Trade przeprowadził ankietę wśród ponad 3000 eksporterów z Chin, Francji, Niemiec, Włoch, Polski (ponad 400 firm), Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i USA 1 w ramach trzeciej edycji Globalnego Badania.
Z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę Resume Builder wynika, że aż 36% menedżerów ds. rekrutacji przyznaje się do uprzedzeń względem kandydatów z pokolenia Z. Dodatkowo, 34% z nich wyraża obawy co do zatrudniania osób w wieku powyżej 60 lat. Z drugiej strony firmy potrzebują pracowników. A tych znajdą w każdej z grup pokoleniowych. Kluczowe staje się pytanie, jak skutecznie do nich dotrzeć?
Mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy najbardziej obawiają się rosnących kosztów prowadzenia działalności, na co wskazuje obecnie ponad 41% ankietowanych. Tak wynika z raportu pt. „Obawy oraz niepokoje mikroprzedsiębiorstw i małych firm”. Na drugim miejscu, z blisko 40% wynikiem, wskazywani są nierzetelni kontrahenci. Podnoszenie składek na ZUS niepokoi nieco ponad 28% badanych podmiotów. Z kolei najmniejsze powody do zmartwień to takie kwestie, jak niestabilność polityczna kraju, kontakty z bankami lub firmami leasingowymi oraz spowolnienie gospodarcze.
Popularny w samochodach osobowych system kontroli ciśnienia w oponach, teraz wkracza na rynek pojazdów ciężarowych i przyczep. Do stosowania tego rozwiązania obligują producentów tych pojazdów nowe przepisy prawne.
Wyzwaniem dla managerów HR jest rosnące zapotrzebowanie na osoby wykonujące proste, powtarzalne zadania. Zgodnie z najnowszym Wskaźnikiem Pracy Dorywczej na II kwartał br. przygotowanego przez Tikrow., właściciela aplikacji z pracownikami na godziny, aż 6 z 10 przedsiębiorstw zdecyduje się wesprzeć stałą załogę pracownikami dorywczymi. To o 8 p.p. więcej niż kwartał wcześniej. W szczególności z tej opcji planują korzystać firmy produkcyjne (66 proc. vs. 51 proc. w I kwartale). W opozycji do znacznych potrzeb pracodawców pozostaje mniejsza liczba rąk do pracy. W wiosennej edycji Wskaźnika tylko 17 proc. Polaków planuje szukać dodatkowego zajęcia, czyli o 5 p.p. mniej niż na początku tego roku. Na szczęście za chwilę zwiększy się dostępność studentów, którzy będą kończyć rok akademicki. Niemal co drugi (48 proc.) planuje rozglądać się za pracą dorywczą.
Jak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w ub.r. przeprowadzono o ponad 7% więcej kontroli osób posiadających zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy niż w 2022 roku. Z kolei o przeszło 21% wzrosła rdr. liczba wydanych zaświadczeń o skróceniu zasiłku chorobowego. W 2023 roku kwota wstrzymanych zasiłków chorobowych podskoczyła rok do roku o ponad 33%. Znawcy tematu zauważają, że ciągle istnieje przyzwolenie społeczne na oszukiwanie ZUS-u, a zachętą do tego bywa telemedycyna. Ostrzegają również, że należy spodziewać się wykorzystania sztucznej inteligencji do typowania kontroli i zwiększenia jej skuteczności.
Wykorzystanie zewnętrznych usług zdalnych to najczęstsza stosowana przez hakerów metoda do uzyskania dostępu do zasobów firm. Z raportu firmy Sophos wynika, że w aż 90% zakończonych powodzeniem ataków cyberprzestępcy skorzystali z protokołu pulpitu zdalnego. Zdaniem specjalistów ds. ochrony danych zarządzanie usługami realizowanymi „na odległość” powinno być priorytetem przy zapewnianiu cyberbezpieczeństwa dla przedsiębiorstw.