„Na kryzysie można wygrać! Musimy sobie nawzajem pomóc”
wypowiedź BogumiłaSobuly, Pierwszyego Zastępcy Prezydenta Katowic

 

Jak wygrać na kryzysie? Jak wygrać z kryzysem? Temat tegorocznego Europejskiego Forum Biznesu stawia bardzo optymistyczne, ale i wojownicze pytania. Nie chodzi o to, by się zastanowić, jak ponieść najmniejsze straty podczas tegorocznego kryzysu i jak sprawić, by szkody były jak najmniejsze, ale jak sprawić, by przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą przeszły przez czas pandemii z jak najmniejszymi skutkami negatywnymi. Jak wykorzystać ten czas po to, aby zmienić sposób swojej działalności i wytworzyć konkurencyjną przewagę nad innymi.


Jeżeli gospodarka jest sumą o wyniku zerowym, to logiczne jest, że ktoś zyskuje, a ktoś traci. Natomiast jeżeli udaje nam się założyć, że wytwarzamy coś, co niekoniecznie czerpie ze wspólnego repertuaru i ktoś musi coś dać, by inny musieli zyskać – to tak, uważam, że można wygrać na kryzysie.


Forma w jakiej się dziś komunikujemy podczas tego Forum pokazuje, że trwałe zmiany w zakresie prowadzenie biznesu są nieuniknione. Nic nie będzie takie jak przed okresem pandemii. Zmiany widzimy zwłaszcza na rynku nowoczesnych usług biznesowych, na przykładzie niezwykle dynamicznego rozwoju narzędzi związanych z wirtualnym komunikowaniem się. Myślę, że spora część z tych osiągnięć i technik pracy pozostanie z nami na zawsze. Oczywiście pamięć jest wybiórcza i staramy się pamiętać tyle, ile musimy, nie więcej. Myślę, ze za dwa, trzy lata kiedy pandemia odejdzie do historii będziemy pamiętali o tym czasie. ale niekoniecznie chcieli go rozpamiętywać. Natomiast to, co pozostanie trwałą zmianą… Tu można postawić znak zapytania.


Wydaje się, że wszystko wiemy, wszystko możemy, wszystko jesteśmy w stanie przewidzieć i nic nas nie zaskoczy, że zarządzanie zmianą jest na porządku dziennym, jako coś, z czym nauczyliśmy się żyć. Chyba nikt nie przypuszczał, że będziemy mieli do czynienia z tak istotnym wpływem na to, co teoretycznie mamy pod kontrolą.
Przed nami nowość, nieodkryte, coś co zmieniło trwale naszą rzeczywistość. To od nas zależy jak będziemy w stanie się dostosować do nowych warunków. Przed nami test na inteligencję, tę inteligencję wrodzoną, a także nabytą, dzięki której będziemy w stanie sobie nawzajem pomóc, poprzez wykształcanie pewnych rozwiązań, pomysłów, algorytmów postępowania. Liczę, że spora część z nich będzie wytworzona w trakcie tegorocznego Europejskiego Forum Biznesu.

 

Zobacz również

TARNOPAK nagrodzony Złotym Godłem QI!

TARNOPAK nagrodzony Złotym Godłem QI!

W zlokalizowanym w Jaśle Zakładzie TARNOPAK Sp. z o.o. powstają wysokiej klasy opakowania z tektury, metalu, drewna oraz połączenia tych materiałów. Priorytetami firmy są dbałość o najwyższą jakość wyrobów,  elastyczne podejście do klienta oraz ciągłe dostosowywanie oferty do zmieniających się oczekiwań rynku.

Pracowity jak… Polak, czyli jak postrzegamy pracę po godzinach?

Obraz Malachi Witt z Pixabay

Temat 35-godzinnego tygodnia pracy coraz częściej przebija się w mediach i wśród opinii publicznej. Natomiast dzisiaj o tym rozwiązaniu nadal możemy myśleć bardziej w kategoriach egzotyki. Dlaczego? Polacy pracują dużo, także po godzinach. Jak wynika z najnowszego raportu Aplikuj.pl „Wielopokoleniowa siła w miejscu pracy” 9 na 10 osób dopuszcza wykonywanie “nadliczbówek”. Ponad 60 proc. z nich rozważa taką opcję w szczególnych sytuacjach. Z kolei 1/3 badanych osób otwarcie przyznaje, że zgadza się na wykonywanie zadań służbowych poza przyjętymi godzinami1. A czy podejście pracowników do nadgodzin zmienia się w zależności od wieku? I czy tak samo do pracy po godzinach podchodzą Zetki jak i Baby Boomersi?