Błędy medyczne – wsparcia potrzebują nie tylko pacjenci, ale także lekarze

W sytuacji, gdy dochodzi do szkody u pacjenta, np. w wyniku błędu medycznego podczas operacji, a ubezpieczyciel nie zaspokaja roszczeń poszkodowanego na satysfakcjonującym poziomie, do gry wkracza arbiter. Idealnie, kiedy jest to wielospecjalistyczna kancelaria, która podejmuje się negocjacji, w wyniku których warunki odpowiadają wszystkim stronom.

 

Naruszenie praw pacjenta w wyniku błędu medycznego rozumiane jest jako efekt postępowania lekarza czy personelu niezgodnego z aktualną wiedzą medyczną lub brakiem należytej staranności. W jego wyniku mogą pojawić się różnorodne następstwa w postaci uszczerbku na zdrowiu, utraty wydolności, niepełnosprawności, a nawet zgonu. W takich sytuacjach pacjent lub rodzina występuje z roszczeniem. Często jednak brakuje im wiedzy i doświadczenia w zakresie przysługującego prawa, a swoje żądania kierują wprost np. do szpitala. Tam często zderzają się z murem administracji, a nawet brakiem empatii. Gatunkowy ciężar „walki z systemem” sprawia, że poddają się. Skorzystanie w takiej sytuacji z usług tak doświadczonego negocjatora, jakim jest MERITUM Sp.j. (Bielsko-Biała, woj. śląskie), jest nieodzowne. Kancelaria podejmuje się arbitrażu, reprezentując poszkodowanego pacjenta przed ubezpieczycielem i placówką medyczną, których wspiera korporacyjna „machina prawnicza”.

 

Lekarze i placówki medyczne posiadają ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za błędy medyczne, ale niestety niejednokrotnie polisy opiewają na zbyt niskie kwoty i zarówno szpitale, jak i firmy ubezpieczeniowe proponują zadośćuczynienia na niewspółmiernie niskim poziomie. Tymczasem osoba poszkodowana nie jest na straconej pozycji i ma szansę na uzyskanie satysfakcjonującego odszkodowania, a nawet stałej renty. – Najczęstsze sprawy, jakimi się zajmujemy w tym zakresie dotyczą zakażeń szpitalnych, błędów w trakcie operacji i porodu, nieprawidłowej diagnozy i leczenia czy wręcz odmowy leczenia, naruszenia tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta, czy nieprawidłowości przy zabiegach medycyny estetycznej, których niestety przybywa – mówi Katarzyna Piechówka, współwłaścicielka MERITUM Sp.j.

 

– Chcę jasno podkreślić – nie jesteśmy „wrogami” lekarzy czy firm ubezpieczeniowych, a działając w interesie pacjentów, pracujemy również na rzecz tych stron. Naszą intencją jest uświadamianie i edukowanie lekarzy, personelu medycznego i placówek ochrony zdrowia z tytułu obowiązków, ale i praw, zwłaszcza w kontekście zmieniających się przepisów i standardów. Nasze zaangażowanie obejmuje wszystkie strony – zaznacza Monika Jaroszewicz-Bortnowska, prawnik MERITUM Sp.j., i dodaje: – Cieszymy się, że zainteresowanie środowiska w tym zakresie jest duże, dlatego też w naszych strukturach uruchomiliśmy dział MERITUM-MED, który zajmuje się tylko sprawami z zakresu błędów medycznych, których z roku na rok przybywa. Zaobserwowaliśmy również występowanie coraz większej ilości błędów medycznych zarówno w stomatologii, jak i w medycynie estetycznej, gdzie dotychczas świadomość pacjentów była na niskim poziomie. W ostatnim czasie przeprowadzamy również specjalne szkolenia dla pracowników ochrony zdrowia, aby byli przygotowani na wypadek wystąpienia negatywnego zdarzenia medycznego i wiedzieli jak reagować.

 

Kancelaria prowadzi zarówno nowe sprawy, jak również takie, w których zakończyło się już postępowanie przed ubezpieczycielem niekorzystną dla klienta decyzją. MERITUM Sp.j. nie boi się podejmowania tematów dużego kalibru, gdzie roszczenia sięgają kilkuset tysięcy, a nawet kilku milionów złotych. – Naszą intencją jest dojście do porozumienia z podmiotem odpowiedzialnym za wyrządzenie szkody na drodze przedsądowych negocjacji, choć oczywiście czasem istnieje konieczność sądowego rozstrzygnięcia sporu. Nie pobieramy z góry honorarium za podjęcie sprawy, ale pracujemy na podstawie prowizji od wyegzekwowanych roszczeń. Stąd też konieczność rzetelnego „rozpracowania” tematu na etapie przygotowawczym, co bywa procesem długotrwałym i skomplikowanym – zaznacza Katarzyna Piechówka.

 

Możliwość skorzystania ze wsparcia kancelarii MERITUM Sp.j. jest  często jedyną szansą na uzyskanie satysfakcjonujących kwot. To tym bardziej ważne, że liczba niezadowolonych, poszkodowanych osób systematycznie rośnie. I dotyczy to nie tylko medycyny, ale wielu innych spraw, m.in. wypadków w zakładach pracy, w szkołach, na drogach, kontuzji na oblodzonym chodniku, szkód w rolnictwie i wielu innych. Kancelaria pomaga płynnie i efektywnie przejść drogę ubiegania się o wszelkie roszczenia. Zajmuje się przygotowaniem dokumentacji, negocjuje wysokość świadczenia, a także reprezentuje stronę w sądzie w sprawach cywilnych i karnych, czy też administracyjnych.

 

MERITUM Sp.j. stanowi doświadczony zespół prawników oraz przedstawiciele działający na terenie całego kraju. Funkcjonuje od ponad 20 lat, a wyróżnia się szerokim spektrum specjalizacji i kompetencji z różnych dziedzin, obejmujących m.in. prawo cywilne, prawo karne, ustawę o ubezpieczeniach, kodeks pracy, drogowy, a nawet wiedzę medyczną czy inżynierię przemysłową.

 

Jacek Majewski

Zobacz również

Hutniczy jubileusz, czyli 20 lat ArcelorMittal w Polsce

 Hutniczy jubileusz, czyli 20 lat ArcelorMittal w Polsce

W tym roku ArcelorMittal obchodzi 20-lecie działalności w naszym kraju. Przez dwie dekady firma zainwestowała w swoje zakłady zlokalizowane w sześciu miastach w Polsce już ponad 10,5 mld zł, unowocześniając procesy produkcyjne, inwestując w nowe technologie i innowacyjne produkty pożądane na rynku: w kraju i za granicą. Od początku działalności w Polsce ArcelorMittal Poland angażuje się również we wsparcie lokalnych społeczności - na różne projekty i inicjatywy społeczne przeznaczył już ponad 24 mln zł.

„Choroby hybrydowe” organizacji. Jak je wyleczyć?

„Choroby hybrydowe” organizacji. Jak je wyleczyć?

Organizacje hybrydowe, funkcjonujące na polskim rynku, mierzą się ze złożonymi wyzwaniami. Eksperci ds. środowiska pracy z Colliers Define przeanalizowali dane zebrane w ramach badania „Hybrid & Beyond”, żeby sprawdzić, czy pomiędzy problemami wskazywanymi w ankiecie występują jakieś zależności. Okazało się, że można mówić o współwystępowaniu pewnych charakterystycznych symptomów. Wyodrębnionym skupiskom wyzwań nadali nazwy: apatioza organizacyjna, dur efektywnościowy, rozprosz złośliwy. W najnowszej publikacji z serii „Hybrid Work Insights” opisują typowe objawy „chorób hybrydowych” wraz z metodami ich leczenia.