Grzegorz Klecha, Prezes Zarządu Hendrickson Poland Sp. z o.o.

Jednym z najważniejszych elementów konstrukcyjnych podwozia ciężarówki są strzemiona do resorów. W każdej jest ich co najmniej 12. W co drugim ciężkim pojeździe produkowanym na świecie znajdują się strzemiona, które powstają w toruńskiej fabryce Hendrickson Poland Sp. z o.o.  To firma z ponad 30-letnim doświadczeniem w produkcji elementów złącznych. Jest częścią amerykańskiej grupy posiadającej zakłady na całym świecie.


Hendrickson specjalizuje się w projektowaniu systemów zawieszeń dla samochodów ciężarowych i naczep oraz innych podzespołów wykorzystywanych w pojazdach ciężarowych. Polski zakład zajmuje się projektowaniem, testowaniem i produkcją bezpiecznych elementów złącznych o unikatowej odporności na korozję, spełniających wymagania normy dla branży motoryzacyjnej IATF 16949:2016.  W Toruniu powstaje ponad 4,5 mln sztuk strzemion rocznie dla czołowych marek ciężarówek na świecie.

 

Polska spółka specjalizuje się w produkcji wyrobów dla motoryzacji od 2000 r.

– Opracowaliśmy wówczas własny proces technologiczny, inwestując w automatyczną linię do malowania i formowania na zimno oraz do kucia na gorąco. Już pięć lat później staliśmy się niezależnym, bezpośrednim dostawcą strzemion do resorów, które pozyskiwały od nas znane marki ciężarówek w Europie. Dziś, będąc od 5 lat w grupie Hendrickson, mamy jeszcze większe możliwości w zakresie sprzedaży, a co za tym idzie rozwoju technologicznego, np. poprzez automatyzację i robotyzację linii produkcyjnych. Zastosowanie robotów nie tylko zwiększy wydajność produkcji, ale też wyraźnie poprawi warunki pracy – mówi Grzegorz Klecha, Prezes Zarządu Hendrickson Poland.


Najważniejszymi odbiorcami strzemion toruńskiego zakładu są najwięksi europejscy producenci ciężarówek i naczep, m.in. Volvo, Scania, Renault, MAN, Daimler. W tym roku ruszają seryjne dostawy dla DAF, Mitsubishi oraz dla nowej, elektrycznej, miejskiej ciężarówki Volta, dla której Hendrickson dostarcza kompletne zawieszenia. Ponadto polski zakład rozpoczął dostawy strzemion do pozostałych fabryk Hendrickson na całym świecie.

 

 Hendrickson foto robot

 

Przedsiębiorstwo wyróżnia rozbudowany dział R&D, który zajmuje się rozwojem procesu technologicznego i projektowaniem maszyn, które w sposób unikatowy spełniają standardy klientów. Nowym trendem, na który coraz bardziej świat zwraca uwagę, jest zmniejszanie śladu węglowego wyrobów Hendrickson.

 

– Mamy infrastrukturę, technologie, wykwalifikowaną kadrę oraz wsparcie amerykańskiej grupy. Możemy poszerzać ofertę o produkty, którymi zainteresowani są nasi obecni odbiorcy, ale chcemy też podjąć współpracę z innymi branżami, np. energetyczną (elektrownie wiatrowe), tam, gdzie ważną rolę odgrywają wysokowytrzymałościowe, ciężkie elementy złączne, o ekstremalnej odporności na korozję. Działamy z powodzeniem i bez kompleksów na rynku europejskim i globalnym – podsumowuje Grzegorz Klecha.

 

Jacek Majewski

Hendrickson logo Red large

Zobacz również

25 lat Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach

25 lat Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach

Drogi wojewódzkie w Polsce stanowią własność samorządów terytorialnych. Ich zarządcą są Zarządy Województw, które mogą ustawowe obowiązki powierzać jednostkom organizacyjnym. I tak, Sejmik Województwa Śląskiego Uchwałą z 23 marca 1999 roku powołał Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, który działalność rozpoczął 1 lipca tego samego roku. Właśnie minęło 25 lat od tego wydarzenia.

Zakładanie firm na minusie, wznawianie działalności na plusie

Zakładanie firm na minusie. Za to wznawianie działalności na kilkuprocentowym plusie

W I połowie br. liczba wniosków złożonych do CEIDG ws. założenia jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o ponad 3% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Zdaniem ekspertów, wpływ na to mogły mieć obawy o wzrastające koszty prowadzenia biznesu. Część osób wstrzymuje się z działaniem i przypatruje się dalszemu rozwojowi sytuacji gospodarczej. W ww.  okresie o prawie 6% wzrosła liczba wniosków dot. wznowienia JDG. Według znawców tematu, przyczyniły się do tego takie kwestie, jak lepsza koniunktura i poprawa nastrojów konsumenckich. Ponadto eksperci dodają, że na dane trzeba patrzeć nieco szerzej. W I półroczu 2024 roku zlikwidowano blisko 100 tys. tego typu firm, ale jednocześnie ponad 150 tys. zostało założonych. Zatem ostateczny bilans wcale nie wygląda źle.