Organizacje hybrydowe, funkcjonujące na polskim rynku, mierzą się ze złożonymi wyzwaniami. Eksperci ds. środowiska pracy z Colliers Define przeanalizowali dane zebrane w ramach badania „Hybrid & Beyond”, żeby sprawdzić, czy pomiędzy problemami wskazywanymi w ankiecie występują jakieś zależności. Okazało się, że można mówić o współwystępowaniu pewnych charakterystycznych symptomów. Wyodrębnionym skupiskom wyzwań nadali nazwy: apatioza organizacyjna, dur efektywnościowy, rozprosz złośliwy. W najnowszej publikacji z serii „Hybrid Work Insights” opisują typowe objawy „chorób hybrydowych” wraz z metodami ich leczenia.
Praca hybrydowa – wyzwania dla organizacji
Aż 92 proc. firm funkcjonujących na polskim rynku, które wzięły udział w badaniu Colliers Define w 2023 roku, deklarowało wdrożenie hybrydowego modelu pracy. Jednocześnie ¾ z nich napotykało opór ze strony pracowników przed częściowym powrotem do biur. Kadra zarządzająca wskazywała zaś szereg wyzwań, z którymi się mierzy w swoich organizacjach. To m.in. pogorszenie przepływu informacji, współpracy, zmniejszone zaangażowanie pracowników czy erozja kultury organizacyjnej. W najnowszej publikacji eksperci Colliers Define zaproponowali spojrzenie na wyzwania pracy zdalnej i hybrydowej przez pryzmat chorób, a nie pojedynczych symptomów. To pozwala lepiej zrozumieć, z jakimi trudnościami wiąże się funkcjonowanie w hybrydowym modelu pracy, a dzięki temu także celniej na nie reagować.
" Przygotowaliśmy ten poradnik, by pomóc organizacjom trafnie zdiagnozować i nazwać trapiące je problemy. To dawka wiedzy dla liderów i sprawdzone narzędzia, dzięki którym można skutecznie mierzyć się z problemami rozproszonych modeli pracy – tłumaczy Dorota Osiecka, Partner, Colliers Define.
Diagnoza oparta na wynikach badań
Punktem wyjścia była analiza danych zebranych w ramach „Hybrid and Beyond”, cyklicznego badania realizowanego co roku przez ekspertów Colliers Define.
"Przyjrzeliśmy się temu, jak kadra menedżerska postrzega wpływ pracy zdalnej na różne obszary funkcjonowania ich organizacji. Interesowało nas, czy pomiędzy zgłaszanymi problemami występują jakieś korelacje. Innymi słowy: czy firmy, które przykładowo deklarują problem z przepływem informacji, częściej zgłaszają także problemy w innych obszarach, a jeżeli tak – w jakich. Pogłębiona analiza statystyczna wykazała, że takie korelacje faktycznie występują – wyjaśnia Grzegorz Rajca, Associate Director, Colliers Define.
Obraz wyzwań, który powstał na bazie analiz ilościowych, został uzupełniony jakościowymi metodami warsztatowymi z udziałem kadry menedżerskiej z różnych organizacji. Dzięki zastosowaniu takiego podejścia eksperci stworzyli bogaty i rzetelny opis tego, z jakimi problemami borykają się dziś hybrydowe organizacje.
Choroby hybrydowe: od diagnozy do leczenia
W poradniku opisano trzy choroby: apatiozę organizacyjną, dur efektywnościowy i rozprosz złośliwy. Pierwsza z nich wiąże się ze spadkiem zaangażowania, postępującą biernością i wycofaniem pracowników. Objawem drugiej, jak sama nazwa sugeruje, są problemy z efektywnością zarówno indywidualną, jak i zespołową.
"W czasie warsztatów usłyszeliśmy wiele historii z życia codziennego w biurze. Dzięki temu udało nam się stworzyć pogłębiony opis chorób. Dowiedzieliśmy się na przykład, że jednym z objawów rozproszu złośliwego jest to, że pracownicy częściej skarżą się przełożonym zamiast samodzielnie rozwiązywać nieporozumienia. Do rozwiązywania błahych konfliktów włączane są osoby z działu HR – wyjaśnia Karolina Dudek, Associate Director, Colliers Define.
Opisowi symptomów towarzyszy lista działań profilaktycznych, które warto podejmować, by minimalizować ryzyko wystąpienia choroby. Przedstawione są także organizacyjne sposoby, do których zaliczone zostały szybkie i niezbyt kosztowne działania, łatwe do wdrożenia przez menedżerów. W poradniku omówione zostały także skuteczne kuracje, wiążące się z większymi nakładami organizacyjnymi lub finansowymi.
Badania polskiego rynku pracy
„Nowe wyzwania. Jak diagnozować i leczyć hybrydowe choroby organizacji?” to już trzecia publikacja z serii „Hybrid Work Insights”. Dwie poprzednie dotyczyły odmiennych oczekiwań kadry menedżerskiej i pracowników co do sposobów kształtowania modelu hybrydowego oraz problemów z efektywnością w zespołach rozproszonych. W serii „Hybrid Work Insights” ukazują się publikacje będące komentarzem do zmian zachodzących w organizacjach, które wdrożyły model hybrydowy. Zmiany te zespół Colliers Define systematycznie monitoruje w ramach corocznego badania „Hybrid & Beyond” realizowanego od 2022 roku i skierowanego do kadry menedżerskiej organizacji funkcjonujących na polskim rynku. Dzięki zebranym danym zespół Colliers Define publikuje wartościowe analizy sytuacji w różnych branżach zatrudniających pracowników należących do grupy tzw. białych kołnierzyków oraz pokazuje dynamikę zmian w polskich biurach. Wkrótce uruchomiona zostanie kolejna edycja ankiety, a analiza zebranych danych zostanie opublikowana jesienią tego roku.
O Colliers
Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) to wiodąca firma oferująca szeroką gamę najwyższej jakości usług w zakresie nieruchomości i zarządzania inwestycjami. Działając w 68 krajach, ponad 19 000 specjalistów współpracuje w celu maksymalizacji wartości nieruchomości dla najemców, właścicieli i inwestorów. Przez ponad 29 lat nasz doświadczony zespół liderów, posiadający znaczne udziały w firmie, zapewnił naszym akcjonariuszom roczny zwrot z inwestycji w wysokości ok. 20%. Z rocznymi przychodami firmy na poziomie $4,3 mld oraz aktywami w zarządzaniu o wartości ponad $96 mld, maksymalizujemy potencjał nieruchomości i przyspieszamy sukces naszych klientów i pracowników. Dowiedz się więcej na corporate.colliers.com,