25 lat Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach

Drogi wojewódzkie w Polsce stanowią własność samorządów terytorialnych. Ich zarządcą są Zarządy Województw, które mogą ustawowe obowiązki powierzać jednostkom organizacyjnym. I tak, Sejmik Województwa Śląskiego Uchwałą z 23 marca 1999 roku powołał Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, który działalność rozpoczął 1 lipca tego samego roku. Właśnie minęło 25 lat od tego wydarzenia.

 

Katowicki ZDW był jedynym w Polsce, który nie został stworzony z przekształcenia ówczesnej Wojewódzkiej Dyrekcji Dróg Miejskich, tylko powstał jako całkowicie nowa jednostka. – Było to oczywiście o wiele trudniejsze zadanie, niż reforma istniejącego urzędu, ale jednocześnie dawało mnóstwo satysfakcji przy budowaniu instytucji od podstaw – wraz ze znalezieniem siedziby, załatwieniem wszelkich spraw formalnych i zatrudnieniem kadry – wspomina Zbigniew Tabor, Dyrektor katowickiego ZDW, który 25 lat temu tworzył jego strukturę i kieruje tą jednostką od początku jej funkcjonowania. – Kolejnym krokiem było przejęcie sieci dróg krajowych, tych o trzycyfrowej numeracji, które na mocy ustawy stały się drogami wojewódzkimi. Następnie należało dokonać ich inwentaryzacji, ocenić stan techniczny i przedstawić wstępną wizję modernizacji i rozbudowy. Ten proces od 25 lat jest systematycznie uaktualniany i realizowany. Przybywają kolejne kilometry tras i inne obiekty infrastrukturalne, poprawiamy jakość i żywotność tych istniejących – dodaje Zbigniew Tabor.

Katowicki ZDW od początku działa jako jednostka inżynierska, a jej  wdrożenia innowacyjnych technologii budowy i remontów dróg są inspiracją dla całego sektora w Polsce. Obecnie zatrudnia blisko 100 wysoko wykwalifikowanych pracowników, z których ponad 30 posiada specjalistyczne uprawnienia. Pod zarządem instytucji jest sieć 1,26 tys. km dróg na terenie całego województwa oraz 339 obiektów jak mosty, wiadukty i kładki o łącznej długości blisko 8,5 km, jak również 1 przeprawa promowa oraz ponad 1 tys. innych obiektów infrastrukturalnych.

 

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach jest krajowym liderem pod względem nakładów na inwestycje oraz stosowania innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Efektywne zarządzanie, najwyższa jakość prac, wysoka trwałość nawierzchni, bezpieczeństwo i komfort ich użytkowania sprawiają, że województwo śląskie szczyci się najlepszą siecią drogową w Polsce.

 

W ostatnich latach Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach przygotował projekty, na które pozyskuje dofinansowanie z UE. W 2013 r. Zarząd Województwa Śląskiego przyjął pierwszą wersję Listy Rankingowej budowy lub przebudowy dróg w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Lista zawierała 44 przedsięwzięcia, z czego 30 było do zrealizowania przez ZDW. W pierwszej kolejności przeprowadzono 15 z nich osiągając planowane wskaźniki na poziomie 100 proc. wybudowanych dróg (26,3 km) i 60 proc. dróg przebudowanych (195,1 km). Kolejnych 8 inwestycji jest obecnie w trakcie realizacji, a na następne 3 zapewniono środki finansowe w tegorocznym budżecie. Zostały one ujęte w Regionalnym Planie Transportowym dla Województwa Śląskiego.

 

Wszystkie nawierzchnie dróg powstają wg najnowszych światowych technologii, zapewniających co najmniej ich 50-letnią trwałość. Parametry dróg przekraczają aktualne unijne wymagania osiągając poziom, który UE planuje wprowadzić w przyszłości.

 

Jednym z przedmiotów działalności Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach jest realizacja zadań w dziedzinie inżynierii ruchu, stąd też ZDW od wielu lat współdziała z policją w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach, za co dyrektor Zbigniew Tabor w lipcu br. został odznaczony Medalem za Zasługi dla Policji. Nadawany jest on przez ministra spraw wewnętrznych z własnej inicjatywy lub na wniosek Komendanta Głównego Policji i przyznawany osobom cywilnym.

 

Maria Leżucha, Jacek Majewski

ZDW logo znak

 



Jubileusz 25-lecia Zarządu Dróg Wojewódzkich był ważną częścią X Śląskiego Forum Drogownictwa, które odbyło się w Szczyrku 12-14 czerwca br. To uznana branżowa konferencja techniczna, gromadząca specjalistów z Polski i Europy. W tym roku podczas kilku sesji rozmawiano o zmianach klimatycznych i dekarbonizacji w inżynierii drogowej, projektach badawczych w Polsce i Niemczech, technologiach w budowie i utrzymaniu dróg oraz obiektach inżynierskich, czy zarządzaniu ruchem.

Organizatorami Śląskiego Forum Drogownictwa byli Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz Polski Kongres Drogowy. Forum Biznesu objęło patronatem medialnym to wydarzenie. Redakcja Forum Biznesu przyznała Zbigniewowi Taborowi, Dyrektorowi Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach statuetkę TOP Manager 2024, która wręczona została za 25-letnie konsekwentne zarządzanie tą instytucją, strategiczne myślenie, kreatywność, dobrą organizację pracy oraz podejmowanie coraz większych wyzwań zawodowych.

 

 

Zobacz również

Polskie technologie na rzecz bezpieczeństwa narodowego

Polskie technologie na rzecz bezpieczeństwa narodowego

Rozmowa z Adamem Jabłońskim, Prezesem Zarządu ZURAD Sp. z o.o. (Ostrów Mazowiecka) - polskiej firmy, która od 1963 r. specjalizuje się w produkcji sprzętu radiolokacyjnego, urządzeń do pomiaru prędkości oraz specjalistycznych urządzeń dla służb mundurowych i sektora bezpieczeństwa.

Rekordzista ma dług wobec ZUS-u na blisko 820 mln zł

Obraz Rilson S. Avelar z Pixabay

Według danych przekazanych przez ZUS, blisko 820 mln zł wyniosła na koniec lipca br. maksymalna kwota zadłużenia aktywnego płatnika. Rok wcześniej była o niespełna 1 mln zł mniejsza. Nie brakuje opinii, że naganne jest dopuszczenie do takiej sytuacji i należało wcześniej reagować. Natomiast w ww. okresie średni dług wzrósł z 27 tys. zł do 28 tys. zł. Zdaniem ekspertów, warto pomyśleć nad systemowymi ograniczeniami dla aktywnych dłużników, przekraczających ustalony poziom zadłużenia. Rozłożenie należności na raty oczywiście nie rozwiązuje problemu. Potrzebne są działania nie tylko w obszarze ubezpieczeń społecznych, ale również kompleksowe regulacje przeciwdziałające m.in. zatorom płatniczym.