Rozmowa z Tomaszem Mazurem, Kierownikiem Sektora Technik Informacyjnych

i Komunikacji w Polskim Komitecie Normalizacyjnym

 

Lockdown wymógł na wielu firmach zmianę modelu działania. Odpowiednie wykorzystanie z narzędzi zapewniających ciągłość działania to klucz do sukcesu w tych trudnych czasach. Zyskały firmy, które potrafiły odpowiednio dostosować się do zmieniających się warunków prowadzenia biznesu. Transformacja cyfrowa to przewaga konkurencyjna. Rozwija się dynamicznie obszar pracy zdalnej i sektor telekonferencji. Ale przejście na system zdalny i rozproszony wiąże się z innym modelem przekazywania danych. Uporządkowaniu tego obszaru i jego bezpieczeństwa wychodzi naprzeciw normalizacja w dziedzinie Blockchain i tzw. Technologii rozproszonego rejestru, bazy danych, współdzielonej i dostępnej dla rozproszonych użytkowników.

 

Zobacz również

Innowacyjna koncepcja poprawy elastyczności węglowych bloków energetycznych

 Innowacyjna koncepcja poprawy elastyczności węglowych bloków energetycznych

Sytuacja na polskim rynku mocy staje się coraz bardziej dramatyczna, wraz z planowanym odstawieniem bloków węglowych, które ze względu na obciążenia wysokimi kosztami uprawnień do emisji CO2 oraz unijne ograniczenia udzielania wsparcia ze środków publicznych, są sukcesywnie wycofywane przez głównych graczy, właścicieli jednostek wytwórczych – największych producentów i operatorów elektroenergetycznych. Skutkiem tych działań, już w 2025 r. może brakować mocy dla produkcji energii elektrycznej jako stabilnej podstawy bezpieczeństwa energetycznego kraju.

AI może nie zabrać Polakom pracy, ale ukraść PESEL

AI może nie zabrać Polakom pracy,

38 proc. Polaków, którzy mają doświadczenia z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), obawia się, że w przyszłości mogą zostać zastąpieni przez nią w pracy. Jeszcze większy odsetek, bo aż 43 proc., jest przekonany, że ta technologia zawsze udziela odpowiedzi zgodnych z prawdą. Ten fakt coraz częściej wykorzystują cyberprzestępcy. Używają oni AI m.in. do wyłudzania danych osobowych czy loginów i haseł do różnych kont oraz aplikacji, w tym bankowych. Oszuści podszywają się też np. pod członków najbliższej rodziny przy pomocy fałszywego głosu, stworzonego w oparciu o sztuczną inteligencję. Metody różne, cel ten sam – wyłudzenie pieniędzy.