Raportowanie ESG z roku na rok będzie obejmować coraz więcej przedsiębiorstw w Polsce. Eksperci wskazują, że raporty niefinansowe mogą mieć istotny wpływ na decyzje inwestycyjne, wpływać na wizerunek marki, a podawanie nieprawdziwych danych może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Dlatego tak istotne jest dobre przygotowanie firmy do raportowania, aby odpowiednio zbierać dobrej jakości dane, minimalizować ryzyko błędów i maksymalnie usprawnić analizę oraz przygotowanie samego raportu. Odpowiednio dobrana technologia pozwala odpowiedzieć na wszystkie te wyzwania.
Raportowanie wskaźników środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego (ESGon) zgodnie z unijną dyrektywą CSRD, będzie z każdym rokiem stawało się obowiązkiem coraz większej liczby firm w Polsce. Raporty za 2024 rok muszą złożyć największe „jednostki zainteresowania publicznego”, czyli banki, emitenci czy zakłady ubezpieczeń.
Kompleksowość raportowania ESG – od prawnych zobowiązań po złożoność wskaźników
Za rzetelność raportów odpowiada zarząd. W polskim prawie raportowanie niefinansowe zostało zrównane z raportowaniem finansowym, co oznacza, że zgodnie z ustawą o rachunkowości, kary za podanie nieprawdziwych danych w sprawozdaniach, zarówno finansowych, jak i ESG, wynoszą od 10 do 720 wielokrotności stawek dziennych. Poprawność raportów będą audytować biegli rewidenci, a grzywny mogą sięgać nawet milionów złotych.
Proces gromadzenia danych potrzebnych do raportowania ESG jest złożony, często specyficzny i wymaga współpracy specjalistów z różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa. Spośród kilkuset wskaźników firma powinna wskazać te, które są istotne w kontekście jej działalności. A jednym z kluczowych elementów do przygotowania rzetelnego raportu jest zaangażowanie w identyfikację tych wskaźników różnych interesariuszy - również zewnętrznych, takich jak kontrahenci czy dostawcy.
Niektóre ze wskaźników to dane ilościowe, które stosunkowo łatwo opracować i zweryfikować, np. informacje związane z fluktuacją pracowników. Inne, jak np. emisja gazów cieplarnianych, będą trudniejsze do zgromadzenia oraz weryfikacji. Raporty zawierają także dane opisowe, na przykład z zakresu zarządzania ryzykiem, czy strategii dekarbonizacji oraz metod monitorowania jej realizacji. Trzecią kategorię wskaźników stanowią informacje hybrydowe, łączące dane ilościowe i opisowe, takie jak wyznaczenie celu redukcji emisji o konkretną wartość oraz opis sposobu, w jaki firma planuje ten cel osiągnąć.
Raportowanie ESG ze wsparciem odpowiednich rozwiązań cyfrowych
Raportowanie ESG to już nie tylko obowiązek prawny, ale także kluczowy element strategii biznesowej, który może przynieść firmom wiele korzyści, takich jak zwiększenie zaufania inwestorów, otwarcie nowych możliwości finansowania, poprawę relacji z interesariuszami i wzrost zainteresowania potencjalnych kandydatów do pracy. Jednak aby je osiągnąć, firmy muszą odpowiednio wcześnie zacząć gromadzić dane oraz upewnić się, że przygotowany materiał jest rzetelny i kompletny.
Zbieranie i analiza danych do raportów ESG bez wsparcia odpowiednich, cyfrowych narzędzi, jest trudnym wyzwaniem, obarczonym dużym ryzykiem błędu. Tymczasem wciąż wiele firm wykorzystuje w tym celu jedynie arkusze Excel, które nie pozwalają na bieżące monitorowanie wyników, nie mówiąc o przejrzystym zarządzaniu procesem gromadzenia danych. A właśnie możliwość dotarcia do źródeł raportowanych danych, zgodnie z projektem KSUA 3002 Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, będzie jednym z kluczowych elementów sprawdzanych podczas audytów.
W praktyce system wspierający raportowanie ESG powinien działać w tle firmowych procesów czerpiąc dane z wewnętrznych rozwiązań i aplikacji biznesowych, ale też dawać możliwość angażowania zewnętrznych interesariuszy już na etapie opracowania analizy wpływu organizacji na środowisko. Tego typu mechanizm można wykorzystać w różnych obszarach działalności firmy takich jak HR, finanse, procesy operacyjne czy sprzedaż, w zależności od wykazanych przez firmę wskaźników. Dzięki temu tworzenie raportu może być w pełni lub częściowo zautomatyzowane, przez co bardziej efektywne, a co najważniejsze - całkowicie transparentne.
Anna Puka, Dyrektor Działu Pre-sales Consulting w WEBCON.
Informacja o firmie WEBCON:
WEBCON jest największym polskim producentem platformy klasy low-code do automatyzacji i zarządzania procesami biznesowymi oraz najważniejszym dostawcą systemu do elektronicznego obiegu dokumentów w Polsce (według raportu Computerworld Top 200). Z platformy WEBCON BPS korzysta prawie 1000 firm reprezentujących różne branże na 5 kontynentach. Wśród nich są m.in. Polpharma, Mitsubishi Electric, Tauron, LPP, Echo Investment, Intersport, Nowy Styl, Warbud czy Pratt & Whitney Canada. Funkcjonalność, wiarygodność i rozpoznawalność firmy potwierdzili analitycy globalnego rynku IT - WEBCON jako jedyny polski dostawca został uwzględniony w raporcie agencji Forrester Research „Now Tech: Digital Process Automation”, plasując się w międzynarodowym gronie 43 wiodących dostawców technologii do digitalizacji procesów biznesowych. Więcej informacji o firmie: www.webcon.com/pl.