O tym, jak ważna jest ciągła praca nad jakością i nowymi funkcjonalnościami w branży aparatów słuchowych oraz o dynamicznych zmianach na rynku urządzeń medycznych, rozmawiamy z Pawłem Gotłasem, Dyrektorem ds. Jakości w DGS Poland Sp. z o.o.
Misja Grupy Demant, której częścią jest DGS Poland, brzmi: „Razem pomagamy ludziom na całym świecie, zmieniając ich życie na lepsze”, proszę powiedzieć w jaki sposób ją Państwo realizują?
Idea pomagania drugiemu człowiekowi była głównym czynnikiem powstania firmy. Założyciel Grupy Hans Demant pragnął pomóc swojej żonie, która była niedosłysząca, poprzez stworzenie odpowiedniego urządzenia. Tak rozpoczęła się historia firmy. W kolejnych etapach spółkę rozwijał ich syn, William. Założył on również fundację wspierającą osoby niedosłyszące, która do dziś jest głównym udziałowcem holdingu.
Grupa Demant jest światowym liderem w zakresie ochrony słuchu i skupia się na wytwarzaniu aparatów słuchowych, implantów, instrumentów diagnostycznych oraz inteligentnych rozwiązań audiologicznych.
Obecnie główna produkcja urządzeń medycznych znajduje się w firmie DGS w Mierzynie, koło Szczecina, gdzie wytwarzane są nie tylko aparaty słuchowe, ale również przyrządy do ich komunikacji z urządzeniami takimi jak telewizor, radio, telefon czy dzwonek do oraz narzędzia do diagnostyki słuchu.
Produkty te mają ogromny wpływ na komfort życia osób z niedosłuchem. To dzięki nim lekarze mogą przeprowadzać badania u niemowląt, dzieci z problemami ze słuchem uczą się z rówieśnikami w szkołach, a osoby w każdym wieku czynnie uczestniczą w życiu towarzyskim. Mamy świadomość tego, jak ważną funkcję w życiu pełnią nasze urządzenia i jak wiele zależy od prawidłowego ich wykonania.
Czym wyróżniają się Państwa produkty na rynku?
Nasze urządzenia charakteryzują się komfortem użytkowania, dyskrecją, skandynawskim designem, ale przede wszystkim właściwościami audiologicznymi, które opierają się na pięciu elementach ważnych dla użytkownika, czyli: otwartym dostępie do wielu źródeł dźwięków, szybkiej selekcji/reedukacji szumów, lokalizacji źródła dźwięku, odfiltrowaniu mowy od szumów oraz spersonalizowanym wrażeniu odbioru dźwięków.
A z którego urządzenia są Państwo obecnie najbardziej dumni?
Produkty, z których jesteśmy szczególnie dumni, to najnowsza rodzina OpnS, która jako pierwsza na rynku, pozwalana na zachowanie otwartego dopasowania (użytkownicy mogą tak samo dobrze rozumieć mowę w głośnym otoczeniu, jak osoby słyszące prawidłowo) jednocześnie zwiększając wzmocnienie dźwięku do 6 decybeli, bez występowania sprzężenia zwrotnego! Jest możliwe dzięki oparciu naszych produktów na szybkiej platformie elektronicznej VeloxS. Technologia ta w połączeniu z możliwością łączenia naszych aparatów z innymi urządzeniami wyposażonymi w Bluetooth jest niezwykle przyjazna dla użytkowników. Wprowadzając OpnS z możliwością doświadczania otwartego świata dźwięku, udowodniliśmy, że to wyjątkowe podejście przynosi lepsze efekty niż tradycyjna technika stosowana w aparatach słuchowych. Poprawia zrozumienie mowy o 45 proc., zmniejsza wysiłek słuchowego o 30 proc. i jednocześnie zwiększa możliwość zapamiętywania o 30 proc.
Aparat słuchowy Oticon Opn miniRITE |
Warto również wspomnieć o aparatach słuchowych, Oticon Opn Play, które produkujemy specjalnie z myślą o nastolatkach i dzieciach. Użytkownicy słyszą dźwięki w pełnym zakresie 360 stopni. Jest to możliwe dzięki nowej przełomowej technice, wystarczająco szybkiej, aby wspierać mózg w nadawaniu znaczenia dźwiękom oraz zrywającą z tradycyjną techniką, przeciążającą młody mózg.
Obecnie w każdej branży bardzo ważną rolę odgrywa wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. Proszę powiedzieć jak to wygląda w DGS Poland.
Nieustannie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami dla naszych klientów. Kolejne produkty i ich rodziny wkraczają w świat rozwiązań ładowalnych, ułatwiając ich codzienne użytkowanie. Rozszerzamy również nasze portfolio o rozwiązania łączności bezprzewodowej. W DGS Poland opracowujemy i rozwijamy nasze produkty na 3-4 lata przed pojawieniem się ich na rynku. Dodatkowo dbamy również o technologie produkcyjne wprowadzając nowoczesne rozwiązania procesowe takie jak automatyzacja lutowania, grawerowania, nanoszenia powłok hydrofobowych czy antykorozyjnych oraz programowania naszych aparatów.
Firma DGS Poland w ciągu niespełna kilku lat powiększyła liczbę swoich pracowników ze 150 do ponad 2 000, jaka jest recepta na tak dynamiczny rozwój?
Zwiększanie ilości pracowników nie jest celem firmy, ale wynika z potrzeby zapewnienia zasobów do realizacji zadań powierzonych zespołowi pracującemu w Mierzynie. Pierwszy czynnik to naturalny wzrost wyprodukowanych urządzeń wynikający ze wzrostu udziału w rynku urządzeń medycznych grupy Demant.
Drugim powodem jest ciągły rozwój urządzeń i tworzenie nowych produktów. Wraz ze wzrostem wiedzy i umiejętności w montażu urządzeń do Mierzyna transferowane były kolejne linie produkcyjne coraz bardziej zaawansowanych aparatów słuchowych.
Z czasem następował wzrost kompetencji nie tylko w procesach produkcyjnych ale również w obszarach procesów wspierających i całego łańcucha wytwórczego, takich jak R&D, NPI (New Product Implementation), Zarządzanie Jakością, Customer Service, ale również Finanse i Human Resources. To sprawiło, że coraz więcej specjalistów i inżynierów realizuje zadania dla całego holdingu Demant pracując w Mierzynie. Czynników determinujących fakt, że firma jest rozwijana w danym miejscu jest oczywiście znacznie więcej. Na pewno perspektywa dostępności zasobów, specjalistów, stabilności i klarowności przepisów prawnych, otwartości zespołu na wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w zarządzaniu, efektywności i wysokich standardów etyki miały wpływ na podejmowanie decyzji o rozwoju DGS Poland.
Co oznacza pojęcie „jakość” w DGS Poland? I jak starają się Państwo doskonalić już wdrożone procedury Systemu Zarządzania Jakością?
Kiedy używamy słowa „jakość” w firmie DGS Poland rozważamy kilka aspektów. Pierwszym jest jakość naszych produktów czyli urządzeń medycznych, które muszą spełniać wymagania ujęte w specyfikacji. Są to parametry mechaniczne, elektryczne, akustyczne, biochemiczne, ale również wizualne. Nie wolno zapomnieć o wymaganiach prawnych w szczególności powiązanych z oznaczeniem, procesem wdrażania produktów na danych rynek czy ochronie użytkownika.
Kolejny aspekt to jakość naszych procesów, ich stabilność, przejrzystość, efektywność i elastyczność w stosunku do ciągłych zmian otoczenia, rynku i wymogów prawnych. Wszystko zaczyna się od porządku i czystości. Tutaj pracujemy z narzędziem 5S. W dążeniu do braku zmienności korzystamy z filozofii Six Sigma. Z jednej strony niezbędne jest ciągle wdrażanie zmian i usprawnień, przy wykorzystaniu potencjału wszystkich pracowników w ramach programu KAIZEN, ale nadal szczególnie przy produkcji urządzeń medycznych ma znaczenie procedura nadzoru nad zmianami.
Miejsce przy tak dynamicznym rozwoju jest ważnym parametrem i tutaj praca z Lean Manufacturing daje wymierne korzyści.
Trzeci obszar stanowią odpowiedzialność i kompetencje. W firmie, w której pracuje 2500 osób i dodatkowo jest codzienna interakcja z osobami rozlokowanymi na różnych kontynentach, szczególnie ważnym aspektem jest przejrzysty obraz odpowiedzialności i praw. Wymaga to dobrej komunikacji pomiędzy oddziałami i działami w naszej organizacji i reprezentowanie tego w Systemie Zarządzania Jakością.
Kiedy mówimy czy myślimy o jakości rozważamy powyższe zagadnienia, które sprowadzają się do szerokiej gamy zadań realizowanych przez zespół jakości firmy DGS Poland.
DGS Poland została właśnie nagrodzona Złotym Godłem QI 2020 w kategorii Zarządzanie Najwyższej Jakości. Co oznacza dla Pastwa to wyróżnienie?
Zdajemy sobie sprawę, że Najwyższa Jakość QI to jeden z największych programów projakościowych w Polsce - zawsze chcieliśmy spróbować naszych sił w tak dużym przedsięwzięciu i jest nam bardzo miło, że zostaliśmy jego Laureatem.
Nagroda jest dla nas potwierdzeniem, iż stosujemy najwyższe standardy zarządzania. To również informacja dla naszych klientów, kontrahentów, że nie tylko dysponujemy Systemem Zarządzania Jakością, ale jest on skutecznie wdrożony i utrzymywany. Dzięki temu jakość naszych produktów prezentuje poziom światowy oraz jest w stanie sprostać wymaganiom konkurencji globalnej. Dodatkowo zyskujemy również większą wiarygodność i zaufanie do naszych produktów.
Jakie mają Państwo plany na najbliższy czas?
Jednym z kierunków nad którym mocno pracujemy to automatyzacja linii produkcyjnych. Nadal duża część operacji wykonywana jest manualnie. Wraz z rozwojem działu technicznego i coraz wyższych kompetencji inżynieryjnych, projektowane i dostosowywane są urządzenia pozwalające na wykorzystanie robotów, laserów i innych nowoczesnych technologii.
Nasze produkty zaczynają nie tylko spełniać funkcje aparatów wpierających słyszenie zintegrowanych z urządzeniami elektronicznymi, ale również stają się przyrządami diagnostycznymi, wyposażonymi w sensory i oprogramowanie pozwalające się dostosować do potrzeb pacjenta bez ingerencji audiologów.
Wprowadzanie takiej technologii wymaga stałego monitoringi i doskonalenia systemów zarządzania produkcją i jakością w firmie DGS Poland.
Dużą zmianą w najbliższym czasie będzie również rebrending, którego celem jest wzmocnienie rozpoznawalności naszej marki na całym świecie. Firma DGS Poland zmieni swoją nazwę na Demant już w przyszłym roku.
Rozmawiała Małgorzata Bachórz