Kiedy pięć lat temu spółka Koleje Wielkopolskie uruchomiła swój pierwszy pociąg, rozpoczęła budowanie nowej jakości na wielkopolskich torach.
Godzina 4:40, 1 czerwca 2011 r. z Wolsztyna do Leszna wyrusza w trasę pierwszy w historii pociąg Kolei Wielkopolskich. Tak rozpoczęła się faktyczna działalność spółki, która dzisiaj obsługuje linie kolejowe województwa wielkopolskiego, a także wybrane odcinki linii w województwach: lubuskim, kujawsko-pomorskim oraz łódzkim.
Spółka jest sprawnie funkcjonującym przedsiębiorstwem, realizującym regionalne przewozy pasażerskie. Przez pięcioletni okres funkcjonowania systematycznie podnoszono jakość świadczonych usług pasażerskich publicznego transportu zbiorowego. Skutecznie realizując założenia organizatora przewozów – Samorządu Województwa Wielkopolskiego, KW oferują wysoką jakość i rzetelność realizowanych przewozów, dysponują kompetentną kadrą pracowników – zarówno w zakresie front-line, jak i zaplecza technicznego.
Nowoczesne pojazdy zakupione przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego, z których korzysta przewoźnik, są jednym z synonimów niezawodnej, nowoczesnej i punktualnej kolei. Spółka oferuje usługi transportowe przyjazne wielu grupom klientów, co stanowi ciekawą alternatywę dla ruchu kołowego.
Działalność Kolei Wielkopolskich w dużej części pokrywa zapotrzebowanie ludności na przewozy do szkół, uczelni oraz miejsc pracy na obsługiwanych obszarach. Proponowana oferta w znaczącym stopniu przyczynia się do zaspokajania potrzeb ludności w zakresie przejazdów wycieczkowych oraz turystyczno-rekreacyjnych. Skutkiem tych działań jest stała promocja Wielkopolski, jako regionu o dużej atrakcyjności turystycznej.
Wśród dotychczasowych sukcesów Kolei Wielkopolskich, oprócz funkcjonującego już systemu sprzedaży biletów przez telefon komórkowy w aplikacji SkyCash, wymienić należy system internetowej sprzedaży biletów; dynamika wzrostu w tych mobilnych kanałach sprzedaży jest imponująca.
Koleje Wielkopolskie były dwukrotnie uhonorowane certyfikatem „Godło – Najwyższa Jakość - Quality International” – w 2014 i 2015 r. Niezależnie od przyznawanych wyróżnień spółka cały czas dąży do perfekcji na wszystkich płaszczyznach funkcjonowania. Odpowiedzią na wysokie oczekiwania wobec świadczonych przez Koleje Wielkopolskie usług była decyzja o wdrożeniu Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Dzięki temu od 2015 r. Koleje Wielkopolskie mogą się szczycić posiadaniem 3 certyfikatów ISO w zakresie: systemu zarządzania jakością (PN-EN ISO 9001:2008), systemu zarządzania środowiskowego (PN-EN ISO 14001:2004) i systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (PN-N-18001: 2004).
Optymalne warunki dla trwałości procesu przewozowego zapewniają obiekty serwisowania pojazdów i organizacja serwisu. Dlatego też nieużytkowne od lat 90. obiekty w Zbąszynku zamienione zostały w sprawnie funkcjonujący Punkt Utrzymania Taboru. Tamtejsza infrastruktura torowa, jaki i sieć trakcyjna oraz budynki po renowacji spełniają parametry konieczne do serwisu pojazdów kolejowych.
Dziś Koleje Wielkopolskie są jednym z przewoźników, który samodzielnie serwisuje pojazdy, a zrealizowane prace remontowe pozwoliły na uzyskanie stanowisk przeglądowo-naprawczych dla pociągów elektrycznych oraz stanowiska do naprawy silników trakcyjnych innych podzespołów pojazdów trakcji elektrycznej.
Wszystkie te doświadczenia pozwalają stwierdzić, że Koleje Wielkopolskie sprostały postawionym wyzwaniom i osiągają wyznaczone cele. Jednocześnie spółka w dalszym ciągu dąży ku doskonaleniu i innowacyjności.