Od ponad 120 lat w Ostrowi Mazowieckiej działa nieprzerwanie tamtejszy Bank Spółdzielczy (zał. w 1898 r. jako Ostrowskie Towarzystwo Pożyczkowo-Oszczędnościowe). Historia i tradycje zobowiązują, a nowoczesne modele zarządzania oraz bogata oferta wychodzą naprzeciw oczekiwaniom współczesnych klientów.

 

BS Ostrow BKublikRozmowa z Bartoszem Kublikiem, Prezesem Zarządu Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej


Państwa bank to instytucja finansowa oparta o zasady wzajemnego współdziałania. Taki model jest atutem, a może niesie pewne niedogodności w zarządzaniu?

Moim zdaniem, sektor bankowości spółdzielczej posiada szereg elementów przewagi nad bankowością korporacyjną. Niewątpliwym plusem są szybsze procesy decyzyjne i łatwiejsze budowanie relacji z naszymi interesariuszami, zarówno tymi wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. O ile wiele instytucji reklamuje się, że ich oferta jest szyta na miarę, o tyle moim zdaniem,  bankowość spółdzielcza naprawdę oferuje zindywidualizowane produkty i usługi zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami klientów. Jesteśmy wiarygodnym i solidnym partnerem ponad 30 tys. przedsiębiorstw, gospodarstw rolnych, samorządów i klientów indywidualnych. Jesteśmy nowoczesną, bezpieczną i stabilną instytucją finansową, zrzeszoną w ogólnopolskiej Grupie BPS, będąc jednym z liderów tego sektora w kraju.

 

Jakie elementy stanowią o dzisiejszej pozycji banku na rynku?

Wielkości aktywów, funduszy własnych, pozyskanych depozytów, czy udzielonych kredytów plasują nas w ścisłej czołówce polskich banków spółdzielczych. Wśród ponad 320 banków zrzeszonych w BPS, zajmujemy 1. pozycję pod względem funduszy własnych oraz 2. pod względem sumy bilansowej. W 2018 r. wzrosła ona w stosunku do roku poprzedniego o ponad 8 proc. i wyniosła 1,3 mld zł. Pozostałe wskaźniki też wypadają dobrze. Wartość udzielonych kredytów (blisko 800 mln zł) wzrosła o 6 proc., a depozyty (ponad 1,1 mld zł) o niemal 10 proc. Wynik brutto osiągnięty w 2018 r. wyniósł 15 mln zł, przekraczając założony plan o 10 proc. Jeszcze lepiej dynamikę obrazują dane z ostatnich 4 lat: 40-proc. wzrost funduszy własnych, 60-proc. wzrost sumy bilansowej i 13-proc. wzrost zysku brutto.

 

Jak zarządzać Bankiem Spółdzielczym, aby uzyskać takie efekty?

Zwiększanie efektywności udało się osiągnąć w wyniku wielu działań. Intensywnie szkolimy załogę. Zrealizowaliśmy duży program, w wyniku którego prawie cała załoga uzyskała stopień dyplomowanego pracownika bankowego w ramach standardów kwalifikacyjnych przyznawanych przez Związek Banków Polskich. Stale inwestujemy w rozwój infrastruktury informatycznej, co współgra z zarządzaniem ryzykami, wygodą  i bezpieczeństwem Klientów oraz efektywnością Banku.

 

Rozmawiała Magdalena Tułecka
(oprac. Jacek Majewski)

Zobacz również

Ponad połowa Polaków boi się kradzieży tożsamości

Ponad połowa Polaków boi się kradzieży tożsamości

Co drugi Polak (52 proc.) obawia się kradzieży tożsamości, ale nie wszyscy odczuwają niebezpieczeństwo w takim samym stopniu. Młodzi ludzie i mieszkańcy wsi znacznie rzadziej czują się zagrożeni niż osoby w średnim wieku i seniorzy żyjący w miastach. Zdecydowanie najbardziej boimy się, że cyberprzestępcy wykorzystają nasze dane do zaciągnięcia kredytu lub pożyczki – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.