Zarówno gospodarka, jak i konsumenci stawiają coraz większe wymagania ekologiczne produktom chemii użytkowej, przy jednoczesnym oczekiwaniu rosnącej efektywności. Odpowiedzialne przedsiębiorstwa z powodzeniem wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom, mając świadomość ważnej roli tego sektora w codziennym życiu.
Darchem Cosmetics Sp. z o.o. (Mogilno, woj. kujawsko-pomorskie) od trzech dekad specjalizuje się w produkcji oraz dystrybucji produktów grillowych, środków czystości, chemii gospodarczej, samochodowej i kosmetyków.  

Firma po raz drugi została Laureatem programu Najwyższa Jakość Quality International. Właśnie zdobyła Godło QI 2022, które niebawem pojawi się na opakowaniach produktów tego producenta.


Darchem rozpoczął działalność w 1995 r. od produkcji papieru higienicznego i chemii domowej. Z biegiem kolejnych lat systematycznie poszerzał asortyment o m.in. płyny do: czyszczenia, naczyń, prania, toalet, chemii samochodowej (w tym pierwszy na rynku płyn do spryskiwaczy nie zawierający alkoholu), środki higieny osobistej, kosmetyki i produkty specjalistyczne (np. odkamieniacze i udrażniacze), by zajmować dziś ugruntowaną pozycję jednego z wiodących producentów i dystrybutorów tego sektora w Polsce i w wielu krajach Europy.

Ważny trzon oferty Darchem stanowi gama produktów grillowych, obecnych na rynku pod rozpoznawalną marką Flambit. To podpałki w płynie, zagęszczone, parafinowe, płyny do czyszczenia, grille jednorazowe, zapalarki oraz węgiel drzewny i brykiety.

Oprócz wyrobów pod wspólną marką Darchem – „ALL”, obecną w większości sieci handlowych w Polsce, przedsiębiorstwo realizuje zlecenia produkcji dla podmiotów zewnętrznych. Często są to wyroby o bardzo zindywidualizowanej specyfikacji.

 

Aktualnie asortyment Darchemu jest ukształtowany w kontekście wydajności produkcji. Rynek jednak nie znosi próżni, lubi różnorodność i wprowadzane zmiany w znanych produktach. Stąd m.in. decyzje o zmianie szat graficznych opakowań niektórych produktów Darchemu. Co nie znaczy, że niebawem nie pojawią się na rynku nowe wyroby, bądź modyfikacje tych już istniejących. Niejednokrotnie dzieje się to pod wpływem sugestii samych użytkowników, w efekcie pojawiających się tendencji w zakresie funkcjonalności, wydajności i ekologii w branży preparatów chemicznych i ich opakowań. Firma dysponuje własnym zakładem produkcji opakowań, gdzie minimalizuje się ilość stosowanych tworzyw sztucznych, stawiając na technologie recyklingu. – Obecnie skupiamy się na utrzymaniu dotychczasowego poziomu produkcji ze względu na zachwiane łańcuchy dostaw surowców potrzebnych do ich wytworzenia i trudności logistyczne. Mimo jednak trwającego od dwóch lat kryzysu „covidowego”, do którego w tym roku doszły kolejne perturbacje w związku z wojną na Ukrainie, radzimy sobie całkiem nieźle – mówi Dariusz Kowalski, Prezes firmy, i dodaje: – W tym roku zrealizowaliśmy bardzo dużo nowych kontraktów, w tym pod markami własnymi dla takich sieci handlowych, jak Netto, Dino, Biedronka i Lidl w pięciu różnych krajach, a w planach mamy rozpoczęcie współpracy na terenie kolejnych pięciu państw. Odnotowaliśmy 70-procentowy wzrost sprzedaży. Zawarliśmy też umowy na dostawę surowców. Produkujemy bardzo dużo marek własnych dla podmiotów zewnętrznych, w tym asortyment aż 8 marek dla pewnej niemieckiej firmy, za której pośrednictwem trafiamy na rynek francuski, holenderski i brytyjski.

 

– Dalsza strategia rozwoju firmy w najbliższym czasie przedstawia się bardzo obiecująco. Realizujemy bardzo dużą inwestycję, pozyskaliśmy na nią też rządowe  wsparcie finansowe. Mamy szerokie plany rozwojowe, ale musimy uwzględniać rozwój sytuacji na rynku ze względu aktualny kryzys w tej części Europy, poziom inflacji, zwłaszcza źródeł energii. Ze swej strony mogę zapewnić, że nasza firma, posiadając takie atuty, jak elastyczność, kompleksowość usług i umiejętność sprostania wymaganiom kontrahentów, pozostanie rzetelnym i sprawdzonym partnerem biznesowym. A to z kolei  przekłada się na stały, dynamiczny rozwój naszego przedsiębiorstwa, nieustanne inwestycje w nowe zakłady produkcyjne, linie technologiczne, hale magazynowe i przede wszystkim – wyroby. To, oczywiście wiąże się również ze wzrostem poziomu zatrudnienia – zaznacza Dariusz Kowalski.

 

Darchem stanowią dziś dwa podmioty wzajemnie uzupełniające się w swojej działalności – Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe zajmuje się dystrybucją, natomiast produkcja jest domeną Darchem Cosmetics Sp. z o.o.

 

Zuzanna Pawełczyk