Koleje Wielkopolskie powstały zaledwie siedem lat temu, obsługując linie kolejowe woj. wielkopolskiego, a także wybrane odcinki linii w województwach: lubuskim, kujawsko-pomorskim i łódzkim. Ubiegły rok był dla spółki rokiem wyjątkowym, w okresie którego zanotowano wiele imponujących wydarzeń i rekordowych osiągnięć.

 

 

Koleje WlkpTo właśnie w roku 2018 zostało uruchomionych ponad 70 tys. pociągów, które przewiozły prawie 11 milionów pasażerów, tj. o ponad 2 mln pasażerów więcej, aniżeli w roku 2017. Pociągi Kolei Wielkopolskich pokonały łącznie ponad 5 milionów kilometrów, obsługując 11 linii w samym województwie wielkopolskim. Rok 2018 był dla spółki szczególny jeszcze pod jednym względem, gdyż  właśnie w tym roku została zainaugurowana Poznańska Kolej Metropolitalna, która ma bezpośredni wpływ na wzrastającą popularność pasażerskiego transportu kolejowego. Dokładnie 10 czerwca,  nastąpiło zwiększenie liczby połączeń na trasach położonych wzdłuż czterech linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego, tj. Poznań Główny – Grodzisk Wielkopolski, Poznań Główny – Wągrowiec, Poznań Główny – Nowy Tomyśl, Poznań Główny – Jarocin. We wrześniu do grona gmin uczestniczących w projekcie dołączył również Swarzędz.

 

Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) to jedno z największych tego typu przedsięwzięć w Polsce.  Docelowo w stolicy Wielkopolski pociągi PKM będą zatrzymywać się na 13 stacjach i przystankach, co jednocześnie powinno przyczynić się również do zmniejszenia ruchu samochodowego. Kursy w godzinach szczytu będą odbywać się nawet co 30 minut, ułatwiając drogę do szkoły i pracy. 

 

Rok 2018 to nie tylko obchody 100 rocznicy odzyskania niepodległości, ale także setna rocznica wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Dlatego wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego oraz Muzeum Początków Państwa Polskiego Koleje Wielkopolskie postanowiły zrobić coś, co na stałe zostanie w pamięci mieszkańców Wielkopolski! W ramach projektu „Koleje Wolności 1918-2018” w dniach 3-5 października 2018 roku, zostały uruchomione specjalne pociągi, składające się z lokomotywy parowej i wagonów retro. Ich pasażerowie, blisko 2,5 tys. uczniów, uczestniczyło w tej żywej lekcji historii prowadzonej przez nauczycieli i rekonstruktorów, którzy przybliżyli historię tego zwycięskiego zrywu niepodległościowego.

 

Arkadiusz Garcon